Tovenaarsglas
Stephen King
Wizard and glass
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 1997
666 p. : ill.
90-245-0936-X

Na meer dan dertig jaar nadert in 2004 'De Donkere Toren'-saga van Stephen King haar einde. Deze reeks is een op Amerikaanse leest geschoeide cowboyversie van de graallegende, geïnspireerd door Robert Brownings verhalend dichtwerk 'Childe Roland to the Dark Tower Came'. Een volumineuze serie in de typisch wijdlopige, vlotte King-stijl, waarin de auteur een eigen consistente wereld creëert door met tijd en geografie te schuiven en zo mysterieuze deuren naar andere werelden en andere dimensies te openen. Het eerste deel, De scherpschutter, werd al in 1970 geschreven, maar pas in 1976 gepubliceerd. Daarna volgden Het teken van drie (1989) en Het verloren rijk (1991). In 1993 werden deze boeken nog samen als trilogie uitgegeven, maar dit schrijfproject van King bleef maar groeien. In 1997 volgde Tovenaarsglas en eind vorig jaar verscheen het vijfde deel, Wolven van de Calla (2003). Daarin kondigt de auteur de laatste twee delen aan, Een lied voor Susannah…Lees verder
Dit vierde deel in de saga van de Donkere Toren vertelt de geschiedenis van Roland van Gilead, de scherpschutter, en van zijn eerste liefde Susan Delgado in de Baronie Mejis, waar hij voor het eerst wordt geconfronteerd met de machten van Chaos. Door de beproevingen in Mejis wordt Roland de laatste scherpschutter, een soort ridder, wiens obsessie het is om de Donkere Toren te bereiken. Stephen King is de bekendste bestsellerauteur van horror en fantasy. Elke schrijver wil een opus magnum, zo ook King, en het lijkt erop dat deze cyclus het moet worden. Misschien gaat King te ver in zijn verlangen om zijn 'meesterwerk' te schrijven: door de alternatieve wereld die hij schept en die in verschillende tijdsvakken de onze raakt, kan er letterlijk van alles gebeuren. Wat ook gebeurt: zodanig veel dat de lezer wel 'ns een punthoofd zou kunnen krijgen. Aan de andere kant vertoont ook dit boek Kings typische kenmerken: het vermogen om sfeer en spanning op te roepen. Voorzien van een voor- én na…Lees verder

Over Stephen King

CC BY 2.0 - Foto van/door Pinguino Kolb

Stephen Edwin King (Portland, Maine, 21 september 1947) is een Amerikaans schrijver van onder meer horror- en sciencefictionverhalen en thrillers. Zijn boeken komen voor op lijsten van bestverkochte boeken, zowel van fictie als non-fictie.

De verhalen van King gaan vaak over onopvallende personages die worden ondergedompeld in toenemend beangstigende situaties. Hij schrijft ook meer literair werk, zoals The Body, later verfilmd als Stand by me, maar ook Rita Hayworth and Shawshank Redemption en The Green Mile, later bekend geworden als films onder de titels The Shawshank Redemption en The Green Mile. Ook The Stand werd na de uitgave van de onverkorte versie verfilmd tot een miniserie (met Gary Sinise en Molly Ringwald in de hoofdrollen).

King werd geboren op 21 september 1947 als zoon van Donald en Nellie Ruth Pillsbury-King. Toen hij nog jong was, verliet zijn va…Lees verder op Wikipedia