De Woeste Hoogten
Emily Brontë
Wuthering heights
Utrecht: Veen, 1989
359 p.
90-204-2382-7

Emily Jane Brontë (1818-1848) werd op 20 augustus als dochter van een Ierse predikant geboren in Thorton, Yorkshire. Ze was de middelste van de gezusters Brontë. Haar moeder stierf toen ze drie was. Emily is van de drie zussen wellicht de bekendste en in literair opzicht traditioneel de meest gewaardeerde. Ze schreef slechts één roman, Woeste Hoogten (1847), die als een meesterwerk van de Engelse literatuur wordt beschouwd.

Het boek verhaalt over de passionele liefde tussen Catherine Earnshaw en Heathcliff. Deze laatste werd als kind door de Earnshaws opgenomen in hun huis. Hindley Earnshaw, de zoon, terroriseert hem en Heathcliff verlaat de Woeste Hoogten om pas terug te keren als een rijk man. Hij denkt dan alleen nog aan wraak. De gebeurtenissen worden bepaald door hevige emoties in een hoogst dramatische setting.

Woeste Hoogten kende aanvankelijk niet het succes van Jane Eyre van Emily's zus Charlotte, dat in hetzelfde jaar verscheen. Het is pas …Lees verder
Verhaal dat speelt op de woeste gronden van het negentiende-eeuwse Yorkshire, uitgegeven onder het manlijk pseudoniem Ellis Bell. Hoofdpersonen: Catherine Earnshaw en Heathcliff, vondeling die in het gezin wordt opgenomen en die genadeloos getreiterd wordt door broer Hindley. Catherine en Heathcliff lijken voor elkaar geschapen, maar trouwen met de buurkinderen Linton. Drie kinderen worden geboren; Cathy, dochter van Catherine; Hareton, zoon van Hindley; Linton, zoon van Heathcliff. Cathy trouwt met Linton, en na diens dood met Hareton. Liefde, haat en wraaklust zijn de thema's van dit hartstochtelijk verhaal, dat in 1847 veel opzien baarde. De vertaling is wel goed maar door het ouderwetse taalgebruik wat stroef. Moderne populaire termen als geintjes en leuk (dat toen nog lauw betekende) storen. Pocketeditie; kleine druk, krappe marge.

Over Emily Brontë

Emily Jane Brontë (IPA: ˈɛmɪli dʒein ˈbɹɑnti) (Thornton, 30 juli 1818 – Haworth, 19 december 1848) was een Brits schrijfster. Ze was de middelste van de drie gezusters Brontë. Haar zusters Charlotte Brontë en Anne Brontë waren eveneens schrijfster; haar broer Branwell Brontë was schrijver en schilder.

Emily Brontë werd geboren in Thornton in Yorkshire. In 1821 verhuisde de familie naar Haworth waar haar vader dominee was. Hier bloeide het literaire talent van de drie zusters op. Als kind al creëerden zij imaginaire landen die voorkwamen in verhalen die zij schreven. Slechts weinig werk van Emily uit deze tijd is bewaard gebleven. Samen met Charlotte ging Emily naar school in Brussel.

Brontë schreef poëzie en een roman, Wuthering Heights uit 1847. Dit boek behoort tot de klassiekers van de Engelse literatuur. Ze gebruikte net als haar twee zusters een mannelijk pseudoniem: Ellis Bell.

Ze stierf op 30-jarige leeftijd aan tuberculose, waar in ieder ge…Lees verder op Wikipedia