Amour, Perte de mémoire
Over de liefde
Doeschka Meijsing
Amsterdam: Querido, 2008
237 p.
9789021433516 9789021433523

Hoewel zij een jaar vroeger debuteerde, heeft Doeschka Meijsing lange tijd in de schaduw van haar jongere broer Geerten gestaan. Er bestaat vanaf het begin dan ook een zekere rivaliteit tussen beide schrijvende Meijsing-telgen. Die kwam duidelijk tot uiting in hun gezamenlijke romanproject Moord & doodslag (2005), maar werkt niettemin productief. Wie hun laatste romans naast elkaar legt, ziet opmerkelijke parallellen. Was het vorig jaar verschenen Siciliaanse vespers (De Leeswolf 2008, p. 7-8) van Geerten een sleutelroman over het verlies van de liefde, dan kan hetzelfde gezegd worden van Doeschka's nieuwe boek Over de liefde.

In deze roman creëert de schrijfster met Pip een nauwelijks verhuld alter ego. Deze lesbische vrouw is net verlaten door haar partner Jula, die het plots aanlegt met een man. Een heel boek lang mijmert Pip over wat liefde betekent en probeert ze greep te krijgen op het fenomeen lesbische relatie. Dat levert weemoedige, teleurge…Lees verder
Meijsing (1947) heeft vaker autobiografisch geschreven, zoals in ‘100% chemie’ en ‘Moord en doodslag’ dat ze samen met haar broer Geerten schreef. Zo ook in deze nieuwe roman. De lesbische ik-persoon wordt door haar (derde) geliefde bedrogen, wat bij haar herinneringen oproept aan haar eerdere relaties en eerste verliefdheid. De bedriegende geliefde modelleert Meijsing overduidelijk naar haar ex-vriendin Xandra Schutte, toen hoofdredacteur van Vrij Nederland, en de ik heeft veel trekjes van Meijsing zelf. Met name het feit dat iedereen al van het bedrog wist behalve zij, leidt bij de ik tot schaamte en de wens zich nooit meer in het openbaar te vertonen. Het verhaal wordt een bijna plotloze monoloog waarin de vertelster zich aan een zelfonderzoek onderwerpt en zich voorzichtig weer onder de mensen begeeft. Ze doet dat niet zonder bitterheid en woede, maar vooral ook met humor en zelfkritiek. Een essayistisch en boeiend verhaal - wel met een ietwat hoog grachtengordelgehalte - over sch…Lees verder

Over Doeschka Meijsing

CC BY 3.0 - Foto van/door Chris van der Heijden

Maria Johanna (Doeschka) Meijsing (Eindhoven, 21 oktober 1947 – Amsterdam, 30 januari 2012) was een Nederlands schrijfster en essayiste.

Meijsing was een oudere zus van schrijver Geerten Meijsing. Toen ze drie was verhuisde het gezin naar Haarlem; daar zat ze op het Lyceum Sancta Maria. Ze studeerde Nederlands en literatuurwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Van 1971 tot 1976 gaf Meijsing les aan het St.-Ignatiusgymnasium. Daarna was ze tot 1978 wetenschappelijk medewerker aan het Instituut voor Neerlandistiek van de Universiteit van Amsterdam. In 1978 werd Meijsing redactrice voor de boekenbijlage van Vrij Nederland en in 1989 literatuurredactrice van Elsevier.

Meijsing had een relatie met journaliste Xandra Schutte.

Schrijverschap

Vanaf 1969 publiceerde Meijsing in Podium, later ook in De Revisor, waardoor zij tot de stromi…Lees verder op Wikipedia